-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12358 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در يك محيط عمومي مثل خوابگاه اگر كسي نوار ترانه گوش كند و در صورتي كه صداي نوارش بلند باشد طوري كه افرادي نميخواهند گوش كنند بشنوند در اينگونه موارد تكليف ما چيست؟ و بايد چه عكس العملي در برابر اين افراد نشان داد؟ آيا براي فردي كه اجباراً صداي نوار را ميشنود گناهي هست؟

به نظر مراجع محترم تقليد حضور در مجلس و مركز فساد و گناه حرام است و غير جايز و در صورت حضور، امر به معروف و نهي از منكر واجب است و در صورت عدم تأثير و عدم امكان ترك محيط توجه به يك نكته قابل توجه است كه اساساً آنچه در موسيقي حرام است گوش فرادادن و استماع است ولي صداي موسيقي بدون اراده و خواست به گوش رسيدن و سماع آن حرام نميباشد.

حضرت آيت الله العظمي خامنهاي چنين پاسخ دادهاند:

س 52: من در مكاني كار ميكنم كه صاحب آن هميشه به نوارهاي غنا گوش ميدهدو من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين كار براي من جايز است يا خير؟

ج: اگر نوارها دربردارندة غنا يا موسيقي لهوي مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش دادن و شنيدن آن جايز نيست ولي اگر مجبور به حضور در آن مكان هستيد، رفتن به آنجا و كار كردن در آن براي شما اشكال ندارد ولي واجب است به آن غنا گوش ندهيد هرچند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.

س 1089: بعضي از رانندگان از نوارهاي موسيقي غنا و حرام استفاده ميكنند و عليرغم نصيحتها و راهنماييها آن را خاموش نميكنند، خواهشمنديم نحوه برخورد مناسب با اين موارد و اين افراد را بيان فرماييد. آيا برخورد شديد با آنان جايز است يا خير؟

ج: با تحقق شرايط نهي از منكر بر شما بيشتر از نهي زباني از منكر واجب نيست و در صورتي كه مؤثر واقع نشود واجب است از گوش دادن به غنا و موسيقي حرام اجتناب كنيد و اگر بطور غير ارادي صداي موسيقي حرام و غنا به گوش شما برسد، چيزي بر شما نيست.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ اجوبه الاستفتائات، ص22





















































مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.